ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑΣ

Η σύγχρονη οικονομία με την ελεύθερη κυκλοφορία της πληροφορίας κάνει εξαιρετικά εύκολη την μίμηση. Όλοι μιμούνται ο ένας τον άλλο, με τελικό αποτέλεσμα την ομοιομορφία. Αν δείτε την κατηγορία των μεσαίων αυτοκινήτων θα διαπιστώσετε ότι όλα μοιάζουν τόσο πολύ μεταξύ τους που τελικά οι καταναλωτές δεν είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν ούτε ένα ευρώ παραπάνω σε έξτρα εξοπλισμό. Δεν είναι περίεργο που αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν πρόβλημα κερδοφορίας. Αυτό που προτείνεται στις επιχειρήσεις, οι οποίες βλέπουν τον ανταγωνισμό συνεχώς να σκληραίνει, είναι να σταματήσουν να μιμούνται διότι «δεν είναι καλή ιδέα και δεν έχει κέρδος» Στο ίδιο πνεύμα είναι και το ανορθόδοξο παράδειγμα που ακολουθεί. «Στην Ελλάδα έχουμε κάποιους πολύ καλούς τραγουδιστές, αλλά στις μέρες μας δεν μπορούν κρυφτούν από την Madonna, την Lady Gaga, τον Robbie Williams, αυτοί και άλλοι πολλοί είναι δίπλα τους στα ράφια των δισκοπωλείων και ακόμα περισσότερο στο διαδίκτυο.
Οι παραπάνω Αμερικανοί καλλιτέχνες εκπροσωπούν την καινοτομία. Στον τρόπο που ντύνονται, στα αμφιλεγόμενα που δηλώνουν, στα βιβλία που εκδίδουν, στις μουσικές τους επιλογές κλπ. Όλα αυτά οδηγούν στο επιδιωκόμενο και εξαιρετικά πολύτιμο «προσωρινό μονοπώλιο». Πολύ καλή ιδέα είναι να γίνεις «νούμερο ένα».
Υπάρχουν όμως κάποιες επιχειρήσεις που είναι πιο κατάλληλα προετοιμασμένες από τις υπόλοιπες ώστε να ανταπεξέλθουν στις προκλήσεις αυτού του «γενναίου καινούργιου κόσμου» και αυτό αντανακλάτε στα αποτελέσματά τους. Ωστόσο δεν πιστεύω ότι είναι δώρο από τον Θεό. Εμείς οι άνθρωποι μπορούμε να το πραγματοποιήσουμε με την κατάλληλη κατάρτηση, με εκπαίδευση, εκπαίδευση, εκπαίδευση και εκπαίδευση μπορούμε να βοηθήσουμε τους εργαζόμενους και κατ’ επέκταση και τις επιχειρήσεις μας να γίνουν ανταγωνιστικοί.
Η ανάγκη για καινοτομία είναι πιο επείγουσα στην εποχή μας όσο ποτέ άλλοτε. Υπάρχουν κάποιοι κλάδοι που δέχονται εξαιρετικές πιέσεις από την εποχή και τον ανταγωνισμό, οι τράπεζες για παράδειγμα : Οι υπηρεσίες τους είναι, κατά μια έννοια, ένα απλό, γνωστό από παλιά προϊόν. Το γεγονός αυτό ωστόσο σημαίνει ότι προκειμένου να προσελκύσουν νέους πελάτες μια τράπεζα θα πρέπει να είναι πολύ διαφορετική, να προσφέρει κάτι που οι ανταγωνιστές της δεν δίνουν στους πελάτες τους. Αυτό ακριβώς θεωρώ ότι συμβαίνει στους περισσότερους ώριμους κλάδους, η πίεση για καινοτομία είναι υψηλότερη και αυξάνει συνεχώς.
Στην Ευρώπη η κοινή αγορά αναγκάζει τις επιχειρήσεις να συγκριθούν μεταξύ τους. Παλαιότερα στην Ελλάδα δραστηριοποιούνταν κυρίως Ελληνικές επιχειρήσεις, αργότερα εμφανίστηκαν η ΙΚΕΑ, η INDITEX (καταστήματα ZARA), η METRO, και άλλες. Σήμερα με το διαδίκτυο επιχειρήσεις από όλο τον κόσμο είναι όλες εδώ! Για τις επιχειρήσεις της χώρας, αυτό σημαίνει ότι πρέπει να καινοτομήσουν διότι, αν δεν το κάνουν θα έχουν προβλήματα.
Η ΙΚΕΑ είναι απίστευτα ανταγωνιστική, που σημαίνει ότι αν δραστηριοποίησε στο χώρο του επίπλου είσαι υποχρεωμένος να βρεις έναν νέο τρόπο να κάνεις ελκυστικά τα δικά σου έπιπλα. Επανερχόμενος στην αυτοκινητοβιομηχανία, εκτιμώ ότι δύο είναι επιτυχημένες, η ΤΟΥΟΤΑ η οποία είναι εξαιρετικά υγιής (fit) και η BMW η οποία είναι εξαιρετικά ελκυστική (sexy). Αυτές είναι άλλωστε οι δύο επιλογές που προτείνονται στις επιχειρήσεις. Εδώ πρέπει να αναγνωρίσουμε ότι η Ευρώπη προτιμά το δεύτερο καθώς δεν μπορεί να ανταγωνιστεί το κόστος έναντι της ασιατικής αγοράς. Να τονίσουμε ωστόσο ότι στην μάχη για αυτού του είδους της ανταγωνιστικότητας υπάρχει ακόμα ένας παράγοντας που παίζει κρίσιμο ρόλο. Στην Ευρώπη η υγεία των επιχειρήσεων δεν εξαρτάται από τους χαμηλούς μισθούς, αλλά από την καινοτομία σε προϊόντα και υπηρεσίες.

Για τις παραγγελίες σας...